23948sdkhjf

Henkel får utmärkelse för etiskt arbete

Henkel har för sin framgångsrika modell för CSR-arbete utsetts till ett av världens mest etiska företag. Bakom utmärkelsen står The Ethisphere Institute i New York.

Det tyskbaserade Henkel, med varumärken som Schwarzkopf och Barnängen, har fått utmärkelsen ett av världens mest etiska företag som ett av 93 företag i 33 olika branscher. Dessa har valts ut bland över 10 000 företag från hela världen. Henkel deltog i kategorin konsumentprodukter och fick sin utmärkelse bland annat för att de stöder volontärarbete bland sina medarbetare. – Henkel har ett unikt sätt att jobba med CSR. Istället för att uteslutande donera pengar till olika organisationer, stöder vi anställda som är engagerade i frivilligt socialt arbete. På så vis skapar vi ett tydligare engagemang och en större stolthet, säger Monica Nygren, informationschef på Henkel Norden AB och ansvarig för det nordiska bolagets CSR-arbete, i ett pressmeddelande. För att utse världens mest etiska företag tittar The Ethisphere Institute bland annat på kriterier som ledarskap, samhällsengagemang och socialt arbete, innovation, värderingar, anseende samt deltagande i samarbeten med externa organisationer och myndigheter. Henkel är verksamt inom tre strategiska affärsområden – Hushållsprodukter, Kosmetik- och hygienprodukter samt Lim, tätning och ytbehandling. Under räkenskapsåret 2007 hade koncernen, som finns i 125 länder och har 53 000 medarbetare, en omsättning på drygt 13 miljarder euro.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093