Var fjärde svensk handlar på Lidl varje månad
Undersökningen ShopperTrends visar hur svenskarna handlar dagligvaror och vilka kriterier som spelar in vid valet av butik. Den senaste undersökningen visar att Lidl vinner mark, och att de plockar kunder från samtliga av de fyra storkedjorna Ica, Coop, Axfood och Bergendahls. Årets mätning visar alltså att nästan var fjärde svensk handlar på Lidl varje månad. Motsvarande siffra förra året var 19 procent, och året innan 15 procent. – Att få värde för pengarna och ett lågt pris blir allt viktigare, vilket kan vara ett tecken på att konsumenterna börjar känna sig trängda av högre priser på livsmedel, bränsle och boende. Blir lågkonjunkturen bred och djup kommer lågpris återigen i fokus, säger Bo Ekström, vd för The Nielsen Company i Sverige, i ett pressmeddelande. Han säger dock att det även är av stor vikt att kunderna kan köpa allt de behöver i en och samma butik, samt att det är lätt att hitta och finns ett brett sortiment av välkända märken. Bland Lidls stamkunder syns främst kvinnor i åldrarna 35–65 år från låginkomsthushåll. Den svenska ShopperTrends ingår i en global undersökning som genomförs i 54 länder.