Modeeliten samlas för modevecka på Berns
Svensk modedesign blir allt hetare och med det växer Stockholm Fashion Week. Där visar de svenska modeskaparna upp vad som gäller inför nästa vår och sommar. – Det finns en unik tanke här, att blanda riktigt etablerade märken med nya rookies och visa dem på samma catwalk. Stora svenska märken som Filippa K och Tiger of Sweden lockar hit den internationella pressen och skapar tyngd åt Stockholm Fashion Week. Samtidigt visas nya, oetablerade märken och får chansen att bli uppmärksammade i utländsk press, säger Keri Ingvarsson till Elle.se. Keri Ingvarsson är projektledaren för Stockholm Fashion Week by Berns och har tidigare jobbat med modeveckor i New York, Los Angeles, Miami, San Fransisco och Chicago. – Som människor kan svenskar vara lite tillbakadragna, vilket bara gör det internationella modefolket ännu mer nyfikna. Och kompetensen som finns bland unga designers i Sverige är enorm. När jag såg studentvisningarna på Beckmans var flera av dem helt redo att lansera en färdig kollektion, det var otroligt imponerande, säger hon.