23948sdkhjf

Oklarat vad som gäller med ny lag

Den 1 juli trädde den nya lagen om marknadsföring i kraft. Lagen kritiserasför att hindra konkurrens och anses minska skyddet mot renommésnyltning ochfakturaskojare, företeelser som lagen egentligen ska skydda emot.

Det är för att tillmötesgå ett nytt EG-direktiv för ökat skydd av konsumenter som den nya lagen införs. Men i Sverige har regeringen valt attomarbeta hela marknadsföringslagen, även den del som gäller företag. Det är just detta som nu ställer till det. I flera viktiga frågor ges näringsliveti dag ett bättre skydd än vad den nya lagen erbjuder. Ett problem är renommésnyltning som i princip inte går att stoppa med dennya lagen.­ - För att man ska kunna stoppa ett företag från att renommésnylta måste mankunna påvisa att konsumenten har drabbats på ett ofördelaktigt sätt ochpåverkats till ett felbeslut. Det är i princip omöjligt. Det finns vissamöjligheter kvar, som om man lidit ekonomisk skada, säger Jan Fager, förbundsjurist på Sveriges Annonsörer. Det uppstår även problem vad gäller bluffakturor. Svenska företagare kommeratt få ett minskat skydd i och med att flera riktlinjer tas bort och ersätts av något som kallas transaktionstest på en svart lista.­

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062