Nya kunder viktigast för e-handeln
105 e-handelschefer deltog i undersökningen som gjordes i samband med vårens Internet World-mässa i London. 40 procent av cheferna uppgav att det väsentligaste för deras verksamhet var att värva nya kunder. Bara 29 procent tyckte att det var viktigare att behålla sina gamla kunder för att öka on line-försäljningen. För att locka till sig nya konsumenter vill 44 procent av cheferna använda sig av kundrecensioner och rekommendationer på sin e-handelssajt. Däremot är man betydligt mindre intresserad av kampanjer med rabatt på vissa varukorgar eller erbjudanden till de befintliga kunderna. Här tyckte bara 9 respektive 10 procent att det var en bra metod. Enligt Avail visar det här att företagen i dag i allt större utsträckning vill arbeta med metoder som stärker varumärket och på så sätt långsiktigt bygga upp lojaliteten hos kunderna. Eftersom e-handelskunderna dessutom blir allt mer krävande måste e-handelscheferna se till att just deras sida sticker ut. Avails vd Rolf Elmér säger att undersökningen visar att on line-försäljarna ”är redo att ta stora och djärva steg för att vinna utrymme på marknaden”.