Uteblivna varor vanligaste klagomålet
Vanligast är att man betalat för en vara som aldrig kommer fram. Drygt ett av tre klagomål gäller hemelektronik och ett av tio klagomål gäller bilar. Det visar en rapport från European Consumer Centres Network. Sena och uteblivna leveranser är det som varit de vanligaste klagomålen sedan listan påbörjades år 2003. Att säljaren inte vill betala returen på en felaktig vara som köparen klagar på är också ett vanligt problem. – Vi kan konstatera att det råder stor osäkerhet, både hos säljare och köpare, om vem som ska stå för kostnaden om en vara försvinner på vägen och vem som betalar returfrakten vid eventuellt fel på varan, konstaterar Johan Rydberg, jurist vid Konsument Europa i ett pressmeddelande från Konsumentverket, KO. KO uppmanar till att betala med kreditkort. – Handlar du med kreditkort och inte får den vara eller tjänst du köpt kan du enligt konsumentkreditlagen vända dig till kortutgivaren för att få pengarna tillbaka.