23948sdkhjf

Köpkraften minskar med dyrare varor

Ökade priser gör att hushållen köper färre varor. Det innebär att volymutvecklingen minskar men försäljningsutvecklingen väntas bestå. Det enligt HUI:s konjunkturbedömning för juni 2008.

Samtidigt som försäljningen i detaljhandeln fortsätter att öka så ökar priserna. Det gör att kunderna köper färre varor för sina pengar. Enligt Handelns Utredningsinstituts, HUI:s, Konjunkturrapport så skrivs prognosen för volymutvecklingen ner med 0,5 procent men prognosen över försäljningsutvecklingen lämnas oförändrad. HUI sänker också prognosen för hushållens konsumtion för innevarande år med en hel procentenhet, från 3,0 till 2,0 procent. Bakom detta ligger de ökande priserna. Dessutom spär den ekonomiska oron internationellt och den vikande svenska ekonomin att hushållen håller hårdare i sina plånböcker. ”Den nominella försäljningen som helhet fortsätter att öka starkt (prognosen ligger kvar på 5,5 procent för helåret 2008) men framför allt är det i livsmedelshandeln de extra pengarna hamnar”, skriver HUI. Prisökningarna gör att mer pengar läggs på livsmedel och mindre på andra varor, därför skrivs prognosen för livsmedel upp samtidigt som prognosen för detaljhandeln i stort skrivs ned med 0,5 procent då mindre pengar kommer till andra varor.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.141