Cloetta Fazer blir två bolag
Fazerkoncernen och Malfors Promotor som är de två huvudägarna till den svensk-finska godiskoncernen Cloetta Fazer har kommit överens om att dela bolaget i två. Det efter de rättsliga tvister som de båda huvudägarna ägnat sig åt sedan bolagen slogs samman. De båda huvudägarna äger tillsammans cirka 78,5 procent av rösterna i Cloetta Fazer. I och med delningen upphör nu alla pågående tvister mellan huvudägarna. De två nya bolagen blir Cloetta och Fazer Konfektyr. Det nya Cloetta avser att ansöka om notering på OMX Nordic Exchange Stockholm. Fazer Konfektyr kommer att ingå i den onoterade Fazer-koncernen. Cloetta blir ensam innehavare av rättigheterna varumärkena Cloetta och Karamellpojkarna med produktvarumärken som exempelvis Kexchoklad, Center, Plopp, Polly och Extra Starka. Bolaget kommer att ha produktionsanläggningar i Ljungsbro och Alingsås. Koncernchef och vd för det nya Cloetta blir nuvarande vice vd och ekonomidirektör i Cloetta Fazer Curt Petri. Eva Persson blir vd för Cloettas verksamhet i Sverige. Fazer blir genom uppdelningen ensam innehavare av rättigheterna till varumärket Fennobon och de Fazer-relaterade produktvarumärkena som exempelvis Dumle, Geisha, Marianne, Tutti Frutti, Ässä, Pantteri/Salta Katten och Tyrkisk Peber. Fazer har alltid ägt rättigheterna till varumärkena Fazer, Karl Fazer och färgvarumärket Fazers Blå. Bolaget kommer att ha produktionsanläggningar i Vanda, Villmanstrand och Högfors. Jesper Åberg , nuvarande vd och koncernchef i Cloetta Fazer, tillträder efter delningen som ansvarig för Fazer-koncernens division Fazer Konfektyr. Inom kort utses en person med uppdrag att under hösten bygga upp Fazer Konfektyrs svenska organisation.