23948sdkhjf

Tillhafsade prisdirektiv skapar orättvisa i handeln

Snart kan det bli stopp för priser i reklamen för vissa butikskedjor. Men inte för alla, för vissa kedjor kan fortsätta precis som vanligt. Skillnaden är om butikerna ägs av kedjan eller av enskilda ägare.

Den 1 juli träder den nya marknadsföringslagen i kraft. Den nya lagen ska vara anpassad till EU-direktivet men har kritiserats av det svenska näringslivet på ett antal punkter, bland annat för att frivilliga kedjor, ett fenomen som inte är så vanligt i övriga Europa, får det mycket svårt, eller till och med omöjligt, att ha ett marknadsföringssamarbete. Enligt de nya direktiven måste nämligen priserna i erbjudanden vara exakta. Det innebär att cirka- eller från-priser inte längre tillåts. Samtidigt säger konkurrenslagstiftningen att butiker i frivilligkedjor inte får ha prissamarbete och komma överens om exakta priser. Detta är inget problem för helägda butikskedjor som Ikea, H&M, Kappahl, Siba med flera. Däremot ett stort dilemma för deras konkurrenter som ingår i en frivillig- eller franchisekedja. Från handelns sida ställer man sig nu väldigt frågande om vad som egentligen gäller. För samtidigt som den nya lagstiftningen träder i kraft – vilken man självklart avser att följa – säger riksdagens civilutskott att de inte avser någon försämring vad avser kedjornas marknadsföring. Utskottet utgår från att bestämmelser om köperbjudanden ska tillämpas med utgångspunkt från den praxis som gäller i dag, skriver man i sitt betänkande. Innebär detta att Ica, Intersport, Colorama, Järnia och övriga cirka 300 frivillig- och franchise-kedjor kan fortsätta sin gemensamma marknadsföring med angivande av cirkapriser? Eller hur ska det tolkas? Att vi harmoniserar våra lagar och förordningar med EU-regler är inte fel. Men den nya marknadsföringslagen är ett hafsverk där man varken tagit hänsyn till den företagsstruktur som råder i Sverige eller de synpunkter som näringslivets experter framfört. Att vi har en mångfald av olika kedjetyper i vårt land är sunt och något som de svenska konsumenterna med stor sannolikhet har fördelar av. Det måste landets riksdagsledamöter också inse.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093