23948sdkhjf

Ica fortsätter med reklam trots ny lag

Den nya marknadsföringslagen som börjar gälla vid halvårsskiftet sätter käppar i hjulet för många frivilla handelskedjor.

Bland andra Ica drabbas av den nya lagen som kräver att prisuppgifterna i samband med köperbjudanden ska vara exakta, men som samtidigt förbjuder prissamarbeten för frivilla kedjor och franchisekedjor. Detta innebär att bland annat Ica som är en sammanslutning av frivilla handlare under samma varumärke inte ska få uppge priser för sina varor då det uppfattas som prissamarbete. Däremot helägda kedjor, som Coop och H&M, får sätt ett och samma pris utan problem. Enligt Dagens Media så kommer Ica inte att förändra sin reklam, trots att den kommer att bryta mot den nya marknadsföringslagen. – Där finns det en konflikt mellan konkurrenslagen och marknadsföringslagen. Där får vi se hur lagarna ska tillämpas, säger , Magnus Wikner, marknadschef för Ica till tidningen.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.082