23948sdkhjf

Med den nya lagen vinner Lindex över Ica

Den 4 juni 2008 kommer att gå till detaljhandelns historia som en svart dag. Då klubbades den nya marknadsföringslagen igenom och jag tänker då på förbudet mot att ange cirkapriser. Mer än 300 frivillig- och franchisekedjor plus alla samarbeten mellan leverantörer och återförsäljare drabbas. Den nya lagstiftningen som ska skydda konsumenterna från kartellbildning inom dessa kedjor blir helt missriktad och försvårar både för konsumenter och för småföretagare och franchisetagare.

Alla priser som anges, säger den nya marknadsföringslagen, ska vara exakta för att skydda konsumenten. Det är ju bra. Dock finns det en annan lag – konkurrenslagstiftningen – som säger att en juridisk enhet under inga omständigheter får ange exakta priser för annan juridisk enhet (som har andra ägare). Det är detsamma som otillåtet prissamarbete. H&M, Lindex, Gina Tricot, KappAhl, Kicks, Åhléns, Ur & Penn, Dressman och Coop. Alla dessa är exempel på helägda kedjor och kan fortsätta som förut, alltså ange ett exakt pris. Exempel på frivillig- och franchisekedjor som plötsligt inte kan använda sig av TV-reklam eller riksannonsering om man vill ange ett pris på sina produkter är Ica, Body Shop, Desam Fashion Group, Parelle och Stjärnurmakarna. Det är sunt att konkurrenslagstiftningen har skarpa glasögon på kartellbildning men det är absurt att man ser alla prissamarbeten som kartellbildning. Även om lagen är en harmonisering av EU-regler är den ett hafsverk, de svenska politikerna har inte gjort en korrekt konsekvensanalys – de ignorerar helt de katastrofala konsekvenserna för enskilda handlare som arbetar i samverkan och konsumenterna gynnas verkligen inte av att dessa får ett mycket tuffare regelverk. Konkurrensen är stenhård och den står mellan kedjorna, oberoende av om en kedja är helägd eller frivillig. Konkurrensen inom till exempel Stjärnurmakarna mellan olika juridiska enheter, som lagen nu tar fasta på, är ju ingen konkurrens som betyder något för konsumenterna. Detaljhandeln mår bra av mångfalden av olika kedjetyper. Många helägda kedjor är verkligen skickliga på att plocka fördelar ur småföretagarens sätt att arbeta. Det är kanon. Enskilda butiker genom sina frivilliga kedjor och franchisekoncept har också varit bra på att plocka fördelar ur stordrift. Nu är det slut på detta när det gäller marknadsföringsdelen. Den nya lagen slår helt fel och försvårar för konsumenterna att få prisjämförelser och för småföretagare som vill jobba i samverkan för att nå stordrift. Nu är det den rena stordriften i helägda kedjor som ska främjas. Med den nya lagen vinner draken över Göran.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078