Hemmafixarkedja vill behålla magin
Klas Balkow basar över ett framgångsföretag. Visserligen har aktiekursen tagit stryk, men sådant ska en vd inte kommentera. Försäljningen i april låg 15 procent över siffran för april förra året. Snart öppnar företagets 87:e butik. 15 butiker har tillkommit sedan i april förra året. Försäljningen i jämförbara butiker har sackat något, men samtidigt har de levererat en större vinst än någonsin under det senaste kvartalet. – Jag är från Sandviken. När min far reste till Stockholm ingick alltid ett besök i den här butiken. Det har nog bidragit till att jag spontant uppfattat Clas Ohlson som ett vänligt och varmt varumärke, säger Klas Balkow. Själv gillar han att fixa hemma även om tiden numera inte räcker till. – Men min hustru är också händig och intresserad. Nuförtiden är omkring 40 procent av företagets kunder kvinnor. Det kan dels tillskrivas sortimentsbreddningen – städmaterial är storsäljare – dels lever allt fler kvinnor i singelhushåll och klarar sina praktiska vardagsproblem själva. 30 procent av butikscheferna är kvinnor.