Ta vara på sommarens heta säljchanser
Även för leksakshandeln är sommaren viktig. Efter den dominerande julhandeln tappar leksakshandeln kraftigt fart under våren men gör ett uppsving igen, framför allt under juli. Det visar siffror från Handelns utrednings-institut och Statistiska centralbyrån. Och tron på att årets sommar ska bli en ny rekordsommar visar en undersökning som Svensk Handel nyligen låtit genomföra. Drygt 900 handlare i landet har blivit utfrågade och de uppskattar att sommarförsäljningen kommer att öka med minst fyra procent jämfört med fjolårets rekordförsäljning. I totalsiffran på fyra procents försäljnings-ökning finns de som tror på en betydligt högre försäljningsökning. Det är butikerna som tar tillfället i akt att fånga upp semesterfirare med ett löst grepp om plånboken. Handlare och medarbetare som redan i god tid har planerat för olika aktiviteter, att bjuda kunderna på olika jippon, breddar sortimentet, tar in lokala produkter, satsar på marknadsföring och över huvud taget ser sommaren som den stora säljchans den är och agerar aktivt. Det är företag som har förstått att ta vara på turisterna, såväl de lokala som de inresta. Handelsföretag som samarbetar med företag i andra branscher, kommunerna och turistorganisationerna för att skapa köpglädje tillhör vinnarna. Till exempel repriserar Gävle förra årets succé med Sommarkvällar under juli, där handeln och näringslivet är tätt involverade. Borås är en förebild och fler exempel finns runt om i landet. När sommarens räkenskaper är gjorda kommer dessa handelsföretag att kunna konstatera att det blev ytterligare en rekordsommar med försäljningsökningar som ligger en bra bit över genomsnittet på fyra procent.