Ojämn fördelning av e-handelns framgångar
Det framgår av fakta som Handelns Utredningsinstitut, HUI, presenterade tillsammans med Pricerunner på ett seminarium i förra veckan. Ännu är det bara fyra procent av den totala detaljhandeln som går via nätet. Marknaden väntar på att detaljhandelsjättarna ska börja agera på allvar, men det är fortfarande de renodlade e-handelsföretagen, liksom företag med rötter i postorder, som går bäst. De stora detaljhandlarna med starka butiksnät och starka varumärken är ännu inte speciellt aktiva när det gäller e-handel. Det gäller också dagligvarubranschen. – Det finns en längtan hos konsumenter efter att kunna handla dagligvaror på nätet, men problemet för dagligvaruhandeln är att kunna tjäna pengar på nätmaten. Konsumenternas vilja att betala extra för bekvämligheten är begränsad, säger Jonas Arnberg, analytiker på HUI. Han menar att handeln med dagligvaror kan stå inför sitt genombrott, men att höjda matpriser och sämre konjunktur kan sätta käppar i hjulet.