Fotbollsfeber i handeln
Thomas Gäreskog , butikschef på Ica Kvantum i Uppsala, satsar på öl, läsk och snabblagad plockmat till EM. – Kycklingklubbor med någon god sås, spjäll och tapas är populärt att äta i tv-soffan under matcherna. Man vill ha plockmat som tar lite tid att äta. Hälsoaspekterna får stå tillbaka något. Chips har visserligen gått tillbaka till förmån för olika nötblandningar, men öl och läsk hör till, säger han. På Ica Kvantum säljs också en del tröjor, vimplar och andra tillbehör för att skapa den rätta matchstämningen hemma. – Vi kör ut så mycket vi kan under den första veckan. Vi är medvetna om att den marknaden dör i samma sekund som Sverige åker ut, säger Thomas Gärdeskog. Han tror att den breda publiken sannolikt tappar om Sverige åker ut tidigt, men de som har ett genuint fotbollsintresse fortsätter troget att titta och att dricka öl och äta plockmat. New Waveägda Seger United har ensamrätt till svenska landslagets matchtröjor. Seger har bråda dagar just nu, i tre månade har man haft extra bemanning både på lagret och i kundtjänst för att få ut varor till sportfackhandeln. – Vi gör landslagets tröja och den så kallade originalreplikan, det vill säga tröjan som är exakt likadan som landslagets, berättar vd Per Segerqvist. Han hoppas att slå, eller åtminstone tangera företagets rekord från VM 2006. Fokus på försäljningen ligger fram till juni, men ju längre Sverige klarar sig, desto bättre går affärerna. Den tyska hemelektronikkedjan Media Markt har en lekfull approach på sin EM-satsning. Företagets EM-kampanj består av en tävling, där kunder med skarpt bollsinne har chans att vinna tillbaka den summa de köpt för samma dag. På Media Markt i Heron City finns en stor uppblåsbar tvättmaskin. Den som lyckas pricka in bollen i luckan vinner. – Två, tre träffar ger presentkort eller fotbollströjor och fyra ger pengarna tillbaka. De flesta som handlar prövar lyckan, och det är redan flera som har vunnit, säger Sebastian Strömberg på Media Markt i Heron City. En lite annorlunda vinnare i EM-yran är det lilla skånska företaget Estrade Strategiska utställningar AB, drivet av ensamföretagaren Jan Kull. Han har utvecklat Printwalk, ett slags gigantiska dekaler som klistras direkt på asfalt eller betongunderlag. EM-staden Genève i Schweiz har köpt dekaler med väganvisningar till olika arenor och faciliteter som klistras på gator och torg för att EM-publiken lätt ska kunna orientera sig. – Jag kom på idén tidigare i år. Det är precis som vanliga dekaler, fast med en maxbredd på 150 centimeter, med ett klister som fäster på betong, och lackade med ett material som både tål att köra på och som inte blir halt. Jag tog hjälp av Vägverket att utveckla Printwalk. Det är beprövad teknik kombinerat på ett nytt sätt, säger Jan Kull.