Lindex hoppas på bloggare
– Vi hoppas att de ska tycka att det här är intressant eftersom vi kommer att skicka trafik till deras bloggar. Det är inte så att vi har något avtal med bloggarna om att de ska skriva om oss en gång i veckan. En blogg där läsarna vet att allt är köpt blir inte en intressant blogg, säger Göran Bille, vd för Lindex till Dagens Industri. Då Lindex annonserar på en blogg får den som står bakom bloggen provision på försäljningen genom så kallade affiliatenätverk. Affiliate innebär ungefär att en annonsör matchas med någon som har en webbplats och de båda länkar till varandra och tjänar pengar på ökad trafik. Enligt ett pressmeddelande är Lindex först ut bland svenska modeföretag att koppla upp sig mot bloggare. - Det här är en fantastisk lösning för våra kunder. Länkar till både positiva och mer kritiska inlägg om produkterna publiceras vid varje plagg och det här blir ett sätt för kunderna att enkelt och öppet se vad andra tycker om vårt mode, säger Anders Dahlberg, e-handelschef på Lindex i pressmeddelandet.