Goda tider för servicehandeln
Omsättningen för servicehandlarna ökar. Handelns utredningsinstitut, Hui, presenterar Servicehandelsindex för det första kvartalet i år. Indexet visar på en försäljningstillväxt om 5,6 procent under det första kvartalet 2008, jämfört med samma månader förra året. En av orsakerna till att servicehandeln går allt bättre är att kunderna uppskattar det som servicebutikerna erbjuder då kunderna får allt mindre tid. Men även prisökningarna på senare tid är en del av förklaringen till den starka omsättningstillväxten. Enligt Hui är servicehandelns tillväxttakt i nivå med den övriga detaljhandeln. Bäst har det under årets första tre månader gått för avdelningen fast food som har en försäljningsökning om 9,7 procent, för spel- och tobaksbutiker landade försäljningsökningen på 4,5 procent och för minilivs på 2,9 procent. Trafikbutikerna såg en nedgång om -0,5 procent, något som delvis förklaras av det höjda bensinpriset som gör att bensinförsäljningen minskar och därmed sannolikt också försäljningen i butikerna. Den stundande sommaren ger gott hopp om de närmaste månaderna. 52 procent av servicehandlarna tror att omsättningen ökar de närmaste sex månaderna och 13 procent tror på en minskning under samma tid.