23948sdkhjf

Mer ogillar män i ugnen

Att låta en man krypa in i en ugn eller i en tvättmaskin är inget som är förenligt med god reklam. Det menar Marknadsetiska rådet, Mer, i ett uttalande om vitvarukedjan Elon.

Det är en reklamfilm från Elon som anmälts till rådet för att risken fanns att barn ska få för sig att härma mannen som krupit in i tvättmaskinen och i ugnen. Rådet anser därför att Elons reklamfilm strider mot ” kravet att reklam inte får innehålla bild eller beskrivning av farlig verksamhet eller situation där normala säkerhetshänsyn åsidosatts utan att det är pedagogiskt motiverat”. Också Daglivs i Stockholm har anmälts till Mer för att butiken under ett års tid satt ut ett pris på varorna i butiken på hyllkanten och sedan tagit ut ett annat pris i kassan. Det trots att en kund påpekat felet. ”Kravet att reklam ska vara vederhäftig och inte vilseledande gäller även prisuppgifter i butik. Daglivs hade medgett att fel pris varit angivet”, skriver Mer. Rådet konstaterat att butikens agerande stridit mot artikel fem i Grundregler för reklam och marknadskommunikation.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062