23948sdkhjf

Kulturen kryddar åter kommersen

Kunderna nöjer sig inte längre med det traditionella köpcentrumutbudet och rationell shopping. För att bli attraktiva kryddas handelsplatserna med kultur.

Egentligen har städerna alltid varit centrum för både handel och kultur. Det är först under senare delen av 1900-talet som det vuxit upp handelsplatser med enbart butiker och något kafé. Fastighetsägarna ansåg att det skulle vara mer yteffektivt att bara satsa på butiker. Men flera ägare till stora köpcentrum har numera insett risken för att kunderna tröttnar på handelsplatser utan själ. Nu bereds plats för möten, bibliotek, teater, konstgallerier och spännande events när handelsplatser byggs upp. – Vi tittar på vilka förutsättningar och behov som finns och behövs i ett område innan vi projekterar och skapar en ny handelsplats, säger Anna Anderberg på Centrumutveckling i Stockholm. Centrumutveckling är ett konsultföretag som utvecklar koncept åt fastighetsägare. Ett av de senaste projekten är Skrapan i Stockholm. Här bor studenter, butiksutbudet är otraditionellt, och här finns mötesplatser i form av restauranger och kaféer. Mitt i gallerian finns bland annat ett stort bord, fullt av böcker och tidningar som besökarna kan botanisera bland. Anna Anderberg berättar också om ett projekt i Bollnäs. Det danska fastighetsbolaget Sjaelsögruppen har köpt torget i Bollnäs för att skapa en mindre galleria och ett inomhustorg med en glasad vägg ut mot det som blir kvar av det ursprungliga torget. Glasväggen ska öppnas under sommaren och platsen ska ge utrymme för Bollnäs aktiva kulturliv med musik och teater. Gallerian i Stockholm är ett av den centrala stadens största offentliga rum. – Det innebär att vi har ett ansvar för stadens liv. Vi upplåter utrymme inte bara för kommers utan också för att belysa tidens frågor, säger Anders Salomonsson, marknadskoordinator på AMF fastigheter, som äger Gallerian. Han berättar att det under 2007 ordnades ett 70-tal olika events, alltifrån samarbeten med Konstfack och Beckmans Designskola till Vägverkets presentation av trängselskatten. Sickla Köpkvarter är en relativt ny handelsplats. Fastighetsägaren Atrium Ljungberg har byggt upp Sickla med ambitionen att skapa ett nav för handel, kultur och utbildning i södra Stockholm. Här finns Dieselverkstaden, ett kulturhus med bibliotek, repetitionslokaler för länsmusiken och militärens musikkår i nära anslutning till butikerna, och samarbetet är nära. Biblioteket håller samma öppettider som köpcentrumet. – Platsen har en spännande historia, som vi vill lyfta fram. Det är viktigt att handeln inte tappar bort de andra värden som inte är rent kommersiella, säger Bengt Johansson som är marknadskoordinator på Atrium Ljungberg. Ett annat av Atrium Ljungbergs projekt är Pub, vid Hötorget, där ett livsstilsvaruhus som bäst växer fram. Här blandas klädförsäljning med galleri och överraskande installationer. Pub-huset har varit ett känt landmärke för generationer av stockholmare, och omvandlingen görs med hänsyn tagen till 1920-talshusets karaktär. Denna vecka öppnar en ny kulturshoppingplats i södra Stockholm, Square i Hammarby Allé, nära det populära bostadsområdet Hammarby Sjöstad. Inriktningen på konceptet är mat, mode och inredning, och handelsplatsen är inrymd i en länga med hyreslägenheter, ritad av stjärnarkitekten Gert Wingårdh. Dahl Agenturer är hyresgäst i den nya gallerian. – Vi öppnar ett litet showroom som ska visa mattor, belysning och accessoarer, främst för de arkitektkontor som finns i närområdet, säger Alexander Dahl, vd för Dahl Agenturer. Han menar att den nya gallerian ger den perfekta kulturella inramningen till hans företag. –Vi importerar föremål av internationellt kända designers, och Square kommer att bli en bra plats att verka på, säger han. Peter Majanen arbetar med att utveckla handelsplatser och har varit delaktig både i Square och Pub. Han är övertygad om att nya former för kulturshopping är på väg och att det faktiskt finns mycket pengar att tjäna. – Se bara på museishopparna. De har ofta högre försäljning per kvadratmeter än vad vanliga butiker har. För närvarande är han involverad i nya kultur-shoppingprojekt. – Kulturshopping förknippas ofta med svala gallerier som många människor är för blyga att gå in i. Men nu håller konsten på att lämna de mossiga gallerierna och söka sig till mer inkluderande former. Om ett år kommer stockholmshandeln att vara mycket roligare och mer spännande, lovar han.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.067