Stopp för cigarettreklam
Konsumentombudsmannen, KO, stoppar tobaksbolaget House of Prince att använda sig av sin slogan ”Trust your taste”. Ett hot om vite på 400 000 kronor ska få Prince att avhålla sig från den formuleringen i framtiden. KO anser att formuleringen trust your taste är ett värdeomdöme som inte ger någon saklig information om varan. Istället vill texten bara väcka uppmärksamhet och uppmana till tobaksbruk. ”Enligt tobakslagen får reklam för tobak varken vara "påträngande, uppsökande eller uppmana till bruk av tobak". Enligt lagens förarbeten ska denna regel dessutom tolkas restriktivt. Exponeringen av varumärket måste vara neutral och återhållsam eftersom budskapet når alla konsumenter, även de som inte har tänkt köpa tobak”, skriver KO i ett pressmeddelande. Redan i mars lovade tobaksföretaget att man skulle sluta med reklamen, men en månad senare konstaterade KO att den fortfarande användes. Därför har nu KO bestämt sig för att förbjuda den. KO har därför utfärdat ett så kallat förbudsföreläggande som är förenat med ett vite på 400 000 kronor.