Kunderna flockas kring e-handeln
Det innebär att internet fortsätter ta marknadsandelar från de traditionella fysiska butikerna. Prognosen för e-handelns omsättning i år väntas utgöra fyra procent av den totala detaljhandeln och omsättningen väntas därmed passera 20 miljarder kronorsstrecket. Förra årets omsättning uppgick till knappt 18 miljarder kronor. – Svensk e-handel växer så att det knakar. För allt fler konsumenter har e-handel blivit till en vana och allt fler företag hittar nya marknader på internet genom att komplettera den traditionella handelns utbud och priser. Bedömningen är också att försäljningen över internet fortsätter att stiga i rask takt, säger Jonas Arnberg, analytiker HUI. Samtidigt är företagen optimistiska inför framtiden, 70 procent bedömer att försäljningen kommer att öka under det närmaste halvåret. Den stora frågan är fortfarande säkra betalningar. Om kunderna fick välja skulle de helst betala med direktöverföring via bank eller faktura, men det vanligaste köpet sker med kontokort enligt Posten och Handelns Utredningsinstituts, HUI:s, undersökning E-barometern. – Majoriteten av konsumenterna tycker att betalningssäkerheten känns allt tryggare, vilket är ett gott betyg till hela branschen. Det är också ett tydligt tecken på att e-handeln blivit en alltmer mogen och etablerad marknad. Allt fler e-handlar regelbundet eftersom de uppskattar det breda utbudet, snabba leveranser och flexibla öppettider för paketutlämning på kvällar och helger, säger Catharina Strömsten, chef för koncernstrategi i Posten i ett pressmeddelande.