23948sdkhjf

Storaffär skapar elektronikjätte

Best Buy köper 50 procent av The Phone House och gör därmed sitt intåg på den europeiska marknaden. Resultatet blir en hemelektronikjätte med nära 4 000 butiker.

Hemelektronikkedjan Best Buy och mobilåterförsäljaren The Carphone Warehouse (The Phone House) skapar tillsammans ett nytt företag, för att expandera ytterligare på de europeiska marknaderna. Ett samgående som stärker The Carphone Warehouse ställning som återförsäljare och samtidigt introducerar Best Buys butiker i Europa. – Fördelarna är många och innebär utökat utbud och distribution i form av stormarknader. Men det innebär också större inköpsvolymer och kompetens inom nya områden för vår befintliga affärsmodell, säger Daniel Lindholm, vd, The Phone House Sverige. Best Buy förvärvar 50 procent av The Carphone Warehouse intressen inom detaljhandeln i Europa och USA för 1,1 miljarder pund eller 2,1 miljarder dollar. Vid fullbordande av affären, 30 augusti, 2008, kommer The Carphone Warehouse och Best Buy äga 50 procent var av detaljhandelsverksamheten, The Carphone Warehouse äger dock fortfarande till fullo sin telekomverksamhet med totalt ca 5 miljoner kunder. The Carphone Warehouse befintliga återförsäljarkedja består idag av 2400 butiker i nio Europeiska länder och Best Buy är världens ledande återförsäljarkedja inom hemelektronik har 1314 butiker i Nordamerika, Kanada och Kina. The Carphone Warehouse grundare och CEO, Charles Dunstone kommenterar affären, – Sammangåendet innebär att vi tillsammans får en stabil plattform för att skapa en stark närvaro inom konsumentelektronik över hela Europa. Dagens händelse är starten för nästa stora steg i The Phone House fortsatta tillväxt och framgång.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062