23948sdkhjf

Starkt Björn Borg går mot tuffare tider

Björn Borg visar upp ett start delårsresultat med ökad försäljning, men marknaden hårdnar och vd varnar för lägre tillväxt i framtiden. Detaljhandelsverksamheten i Sverige gick med förlust.

Under första kvartalet ökade Björn Borg – koncernen nettoomsättningen med 17 procent till 138,7 miljoner kronor. Rörelseresultatet ökade med 16 procent till 36,5 miljoner kronor. "Utvecklingen under årets första kvartal bekräftar i mycket det jag lyfte fram i bokslutsrapporten – att vår tillväxt på de mogna marknaderna kommer att mattas av något", skriver vd Nils Vinberg i en kommentar till första kvartalet. Björn Borg-koncernen äger och driver åtta konceptbutiker på den svenska marknaden med försäljning av kläder, skor, väskor och parfym. Därutöver driver Björn Borg två factory outlet-butiker. Nettoomsättningen inom Detaljhandel under perioden uppgick till 11,1 miljoner kronor (10,2), en ökning med 9 procent. I jämförbara butiker minskade omsättningen med 7 procent för perioden. Rörelseresultatet uppgick till – 0,3 miljoner kronor (0,4).

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078