Butiker går samman mot köpcentrum
Projektet VivaVille är ett samarbete mellan 300 butiker i Stockholms innerstad som vill motverka trenden med ökade kundströmmar till externhandelsområden på bekostnad av centrumhandeln. Syftet är dels att återta handel från köpcentrumen, men också att slå ett slag för mångfalden. - Det är just likformigheten. Du kan bli nedsläppt I vilket köpcentrum som helst i hela Sverige med en bindel för ögonen och du vet inte var du är någonstans, säger Clas Dahlén, projektledare i nätverket Viva Ville, till TV4 Stockholm. I nätverket ingår förutom butiker bland annat restauranger, teatrar, museer och taxibolag. En av metoderna för att locka kunder till centrumhandeln är ett rabattkort som börjar säljas idag och som ger mellan 10 och 50 procent rabatt i anslutna butiker, servicefunktioner och kulturinstitutioner. Pengarna som tas in på försäljning av rabattkorten går till marknadsföring och till projekt för bättre innerstadsmiljö.