23948sdkhjf
Annons

Nya skor gör dig lycklig

Att gå runt på stan med en stor skokartong är något av det härligaste som finns. Och nu är det bevisat att konsumtion faktiskt gör oss lyckliga. Eller? Nåväl, i varje fall tror vi att den gör det.

Ny forskning visar att olyckliga shoppare är villiga att spendera tre gånger så mycket som andra på olika varor. Undersökningen gäller visserligen enbart 33 personer mellan 18 och 30, men alla som någon gång varit deppiga nickar säkert igenkännande nu. Jojo. Retail therapy. Köp dig lycklig. Det finns minsann moderna ordspråk som bevisar saken. När vi mår dåligt inuti vill vi muntra upp oss med nåt utanpå. Det är intressant att koppla studien om att deppiga personer köper dyrt till lyxtrenden som har hängt över oss i några år, och gett oss allt dyrare varor att välja mellan. Lyx, kvalitet, elit – ökad välfärd för alla har varit mumma för företagen som alla presenterat specialvarianter och snofsiga lyxprodukter. Betyder detta att vi är ett deppigt folk – att vi mår allt sämre? Kanske. Vi har inte längre religionen som hoppingivare; vi har ingen Gud att hålla i när det blåser i livet; ingen Jesus som paraply när det regnar. Inte heller har vi familjesammanhållning som trygghet. I stället har vi som individer fått högvis av självhjälpsböcker och fenomenet coaching, som säger att det är du själv som är ansvarig för om du är lycklig eller inte. Bara genom att le blir du gladare! Men det är DU som måste le, helt på egen hand… Puh. Vi har alltså fått ett viktigt verktyg för att må bra, men som kräver arbete och ansträngning, så de flesta väljer i stället den enkla vägen till lycka – shopping! Inget ont i det. Oj, så många gånger jag har botat olycklig kärlek eller pms med nya skor – och oj, vad härligt det har känts! Jag bara beskriver hur det hänger ihop; jag dömer inte. Så hur kan detta utnyttjas av handeln i framtiden? Kan man liksom spinna på de incitament som redan finns? Jo, självklart ska butiken vara mer och mer som ett spa där man hör musik som får mungiporna att dra sig uppåt. I butiken ska man känna doften av typ hembakt bröd eller rosor. Det behöver inte vara vare sig dyrt eller krångligt. Använd olika flirttips; rör vid kundens arm, använd förnamn och ha ett öppet, speglande kroppsspråk. Få kunden att känna ”det är här jag vill spendera 3 gånger så mycket pengar, för här mår jag ju helt fantastiskt”. Pst. Undersökningen kommer att presenteras i juninumret av Phsychological Science.

Kommentera en artikel
Annons
Annons
Utvalda artiklar

    Nyhetsbrev

    Sänd till en kollega

    0.094