Gooh vill öppna 150 nya butiker
Det efter att man gjort avtal med flera olika dagligvarukedjor om att etablera så kallade butik-i-butiker. – Vi hoppas successivt på en expansion ut i landet. I första hand kanske vi siktar på städer som är näraliggande till storstäderna, och kanske främst Mälardalen. Det beror på att det tar lite tid innan färdigmatmarknaden är lika mogen i andra städer i Sverige än vad den är i exempelvis Stockholm, säger Lars Fins, vd för Gooh till Dagenshandel.se. Snabbmatskonceptet har under vintern haft ett pilottest där de provat butik-i-butik på olika håll och sett att det gått bra. Därför blir det nu det konceptet man satsar på, framför helt egna etableringar. De 150 nya butikerna ska etableras i Sverige. – Vi har haft förfrågningar från andra länder, men vi fokuserar till att börja med på Sverige. Men däremot kan man säga att om vi etablerar oss i södra Sverige så är steget till Köpenhamn inte långt. Väljer vi att etablera oss i utlandet så blir det i gränsnära områden, säger Lars Fins. För att kunna genomföra expansionen har Lantmännen köpt Operakällarens andel om 30 procent. – Min förhoppning är att Lantmännen ska ligga kvar som stark ägare, säger Lars Fins.