Viktigt rekrytera rätt
Alla medarbetare i ett företag är ambassadörer för företagets varumärke. Från koncernchefen och nedåt i alla led, till den inhoppande extraarbetaren – alla är de ansiktet utåt för företaget och vad det står för. Det går inte att skylla ifrån sig inför en otrevligt eller felaktigt behandlad kund att det var en vikarie som hanterade frågan. Kunden har redan tappat förtroendet för butiken. Men lika viktigt som att utbilda medarbetarna i kundservice och att göra alla medvetna om vad butikens varumärke står för, är att ha rätt medarbetare som kan förvalta denna kunskap. Att rekrytera rätt personal är viktigare än vad många kanske är medvetna om. I första hand väljer man ofta en person som är kunnig, har tidigare erfarenheter av liknande jobb och som är nöjd med arbetsvillkor och löner. Det är självklart viktiga faktorer, men minst lika viktigt – om inte viktigare – är att den nya medarbetaren är engagerad och har rätt inställning till jobbet, kan bidra till att utveckla företaget och kan vara med och förmedla varumärket. Det här ställer krav på rekryteringsarbetet. För att hitta kompetent personal är inte bara utbildning allt mer väsentlig. I stället kan man få höja blicken och ta hjälp av exempelvis handelns valideringsråd. Det kan öppna ögonen och bygga broar mellan yrken som vid första anblicken inte har något direkt att göra med varandra. En metallarbetare kan till exempel bli butikens bästa säljare. Eller så finns personen redan på företaget, men i en helt annan position i dag. Att ha rekryterat rätt personer till arbetet i kassan, på inköpsavdelningen eller i växeln kan innebära skillnaden mellan företagets vinst och förlust.