23948sdkhjf

Impulsköp vanligast bland tonåringar

Kläder och skor handlas som aldrig förr av unga tjejer.

Impulsköp på toppar från H&M. Det är det som främst hamnar i flickors garderober när de är på shoppingrunda. Det framkommer i en studie gjord av Jenny Franzén och Johanna Zsedényi på Göteborgs universitet. De två har intervjuat kvinnliga sistaårselever på ett gymnasium i Göteborg. Flickorna som deltagit i studien berättar att de handlar minst en gång i veckan och att det är vanligast att de inte provar plaggen innan de köper dem eftersom plaggen är så billiga att det inte spelar någon roll om de passar. En av de svarande tror att hon skulle handla mindre om plaggen var dyrare. Till dyrare inköp får många av de svarande ekonomiskt stöd av föräldrarna, onödiga inköp får de stå för själva, uppger Västervikstidningen. Genomsnittligt lägger kvinnor ned ungefär 5 680 kronor per person och år på kläder och skor. Mellan 2003 och 2005 har inköpen som görs av unga tjejer mellan 13 och 19 år ökat med 2 130 kronor per person och år. Det innebär att tonåriga flickor år 2006 handlade kläder och skor för närmare 9 090 kronor per år och person, enligt SCB. Gruppen tonåriga flickor är de i samhället som lägger mest pengar på kläder och skor. Pojkar i samma åldersspann handlade år 2006 för i snitt 3 960 kronor per person och år. Det gör dem till storkonsumenter bland männen eftersom vuxna män i snitt handlar kläder och skor för 2 710 kronor per person och år.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062