23948sdkhjf

H&M och Ikea mest värdefulla i Europa

Två svenska företag ligger i toppen vad gäller Europas mest värdefulla varumärken. Det är, inte oväntat, jättarna H&M och Ikea.

Det är Interbrand som, för sjunde året i rad, tillsammans med Business Week, som rankar etthundra företag med starka varumärken. Toppar årets lista gör svenska H&M so enligt listan har ett varumärkesvärde om 10 366 miljoner euro. På andra plats kommer franska Carrefour (6 620 miljoner euro) och på tredje plats kommer svenska möbelföretaget Ikea vars varumärke värderas till 6 516 miljoner euro. Brittiska Tesco och brittiska Marks and Spencer kommer på fjärde och femte plats. På sjätte plats kommer H&M-konkurrenten, spanska Inditexgruppens klädföretag Zara. Tyska elektronikkedjan Media Markt, som nyligen brutit sig in på den svenska marknaden, är det 12:e mest värdefulla varumärket i Europa och utskällda lågprisjätten Lidl är det 13:e mest värdefulla varumärket i Europa.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078