23948sdkhjf

Birsta vill bli nya Ullared

För bara två år sedan hade Birsta City 36 butiker. I dag kan man fresta med hela 95 stycken. Positivt, tycker givetvis Svensk Handels Kjell Undén. Men Sundsvall är enligt andra för litet. Därför måste förutsättningar skapas för att locka fler långväga kunder.

Halländska Ullared är det som Kjell Undén, tobakshandlare och tillika Svensk Handels ordförande i Sundsvall, har som förebild. Målsättningen är Birsta City ska bli Norrlands svar på just Ullared. Men samtidigt poängterar han att det är viktigt att Birsta inte växer på bekostnad av handeln i Sundsvalls stenstad. Butiksidkarna på respektive ort måste bli ett komplement till varandra i stället för att vara konkurrenter. – Birsta är en viktig ingrediens för att trygga en bra handel i Sundsvallsregionen. Men samtidigt måste handeln i Stenstaden leva vidare och utvecklas. Tillsammans erbjuder de ett väldigt lockande alternativ för alla som är sugna på shopping, säger Kjell Undén. Men det betyder också att det måste skapas bättre förutsättningar för handeln, anser han. Här krävs samarbete mellan alla intressenter. – Vi är ju fullt medvetna om att befolkningen i Sundsvalls kommun inte räcker till för den typ av volymhandel som Birsta erbjuder. Ullared har samma problem. Därför måste det bli lättare för folk som bor långt utanför vår region att ta sig hit. Det gäller alltså att vara uthållig, konstaterar Kjell Undén. Det blir nog tufft ett par år framåt, tror han, och alla klutar måste till för att företagen ska kunna överleva. Nu hoppas han i alla fall på en ordentlig ljus period när vårförsäljningen kommer i gång på riktigt. – Nu efter jul har det ju varit ganska svårt för många handlare, både i Birsta och Stenstaden. Folk har inte riktigt vetat vart ekonomin är på väg och varit försiktiga i sina inköp. Men Anna-Lena Wessén, centrumchef för Birsta City, säger ändå att hon är jättenöjd. Trots den stökiga ombyggnaden ökade Birsta Citys omsättning totalt med 5,4 procent förra året. 2008 har också börjat bra, tycker hon: – Birsta är ju Norrlands absolut hetaste handelsområde. Hälften av alla som besöker Birsta reser från 40 minuter och upp till flera timmar för att komma hit och shoppa. Vi har med andra ord ett jättestort upptagningsområde plus många kedjor och varugrupper som vi är ensamma om. Så vi känner oss trygga och lugna. Men samtidigt gäller det att stenhårt jobba vidare med marknadsföringen så att vi når nya kundgrupper. Läs mer om Birsta i veckans nummer av papperstidningen Dagens Handel, vecka 16 – ute nu!

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094