23948sdkhjf

Köpcentrum vinner i Stockholm

Köpcentrumen kommer att stå som vinnare i slutet av handelsåret 2008.

Det hävdade Handelns Utredningsinstitut, Hui, vid presentationen av den årliga köpcentrumkartläggningen Stockholm shopping. På fredagsmorgonen presenterades kartläggningen för 24:e gången i ordningen. När dagligvaror blir dyrare lägger kunderna om sin konsumtion. Än så länge shoppar svenskarna i princip lika mycket, men för mer pengar, men den varugrupp som först kommer att strykas ifrån inköpslistan blir föga förvånande kapitalvaror. – Då blir det ”lönekontot” som driver detaljhandeln och gör köpcentrumen till vinnare, konstaterade Jonas Arnberg, tillförordnad vd för Hui. Hui:s Fredrik Kolterjahn presenterade den spännande topplistan över de köpcentrum som haft bäst tillväxt under året. En klar förstaplacering knep Heron City med en tillväxt på smått svindlande 71,1 procent. – Bakom den siffran ligger flera stora nya aktörer. Heron City har bland annat fått en Willys-butik, ett Mio-varuhus och en MediaMarkt, förklarade han. Andra- och tredjeplaceringarna innehas av de två lokala köpcentrumen Gustavsbergs Centrum, men en tillväxt på 24,8 procent, och Hallunda Centrum, med en tillväxt på 24,6 procent. Fredrik Kolterjahn berättade också att ett Stockholmscentrum för första gången passerat den magiska omsättningsgränsen två miljarder. Det är Täby centrum som under 2007 nådde en omsättning på cirka 2,2 miljarder kronor. – Nästa år räknar vi dock med att flera köpcentrum kommer att ha tagit sig över tvåmiljardersvallen, menade Fredrik Kolterjahn. Både det omsättningsmässigt näst största, Sickla köpcentrum med en omsättning på 1,9 miljarder kronor, och det tredje största, Shoppingstaden Skärholmen med en omsättning på 1,8 miljarder kronor, ses då som starka kandidater.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.074