H&M tror på ytterligare expansion
I intervjun säger Stefan Persson att man aktivt söker avgående vd:n Rolf Eriksens efterträdare och att sonen Karl-Johan Persson, liksom andra ur familjen, inte är uteslutna som efterträdare. Stefan Persson berättar också att de samarbetsprojekt som H&M haft med gästdesigners, i höst blir det det japanska modehuset Comme des Garçons chefsdesigner Rei Kawakubo som står för gästspelet, stärker varumärket. Gästspelen får också uppmärksamhet globalt, men det gör också att fokus ibland hamnar på fel saker. – Men kampanjerna kan inte ta över traditionell marknadsföring. Tvärtom kanske designerkampanjerna tar över lite för mycket från den traditionella marknadsföringen. Det är ju våra egna designer som är de stora stjärnorna och de som gör det attraktivt för världsstjärnorna att samarbeta med oss, säger Stefan Persson i intervjun. Han berättar att H&M kan fortsätta växa i ungefär samma takt som i dag i ytterligare tio år, bland annat eftersom man har ganska små marknadsandelar på andra håll i världen än i Skandinavien. – Men jag ser också stora möjligheter att växa i befintliga butiker. Säg till exempel att det kanske bara är 20 procent av personerna som kommer in i butikerna som köper något, i så fall är det alltså 80 procent som inte handlar. Om vi kan förstå varför de inte köper och minska den andelen så får det väldigt stor effekt. Stefan Persson utesluter inte fler förvärv, efter att man köpte Fabric Scandinavia för en månad sedan. Han säger att det är bra att i till exempel en galleria kunna ha flera butikskoncept som tillfredställer flera slags kunder, men under H&M:s flagg, ett exempel är COS som ännu inte finns i Sverige.