23948sdkhjf

Ny Muhammedkris för Arla

Arla Foods, den dansk-svenska mejerijätten, har återigen drabbats av kraftist sänkt omsättning efter att tidningar åter publicerat de omtalade danska Muhammedkarikatyrerna.

Situationen för Arla är inte lika allvarlig som förra gången, år 2006, då försäljningen av företagets produkter i princip upphörde i Mellanöstern. Även andra danska varor bojkottades av både konsumenter och detaljhandel i Mellanöstern. Enligt Sveriges Radios Ekot så hade Arla Foods lyckats återta nästa hela sin position som mejerileverantör när de nya bilderna dök upp för några veckor sedan. Nu är det konsumenter som väljer bort produkterna, och det har medfört att omsättningen för mejerijätten ”bara” halverats. Även Arlas prishöjning kan ha gjort att många väljer andra alternativ till mejerivaror, enligt ATL. Mellanöstern är en viktig marknad för Arla Foods och målet är att försöka bevara marknaden i regionen.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063