KappAhl ökade 4 procent
KappAhl ökade försäljningen under andra kvartalet med 4 procent till 1 132 miljoner kronor. Ökningen beror till lika delar av valutakursförändringar främst när det gäller norska kronor, och på nya butiker. Jämförbara butiker ökade med 0,4 procent. Rörelseresultatet ökade med 1 miljon kronor till 118 miljoner kronor. Resultat efter skatt sjönk till 74 miljoner kronor (338 miljoner kronor under Q2 2007, då KappAhl hade stora skatteåterbäringar). Bruttomarginalen uppgick till 59,6 procent (57,7) och rörelsemarginalen till 10,4 procent (10,8). KappAhl hade i slutet av februari 280 (268) butiker. Av dessa fanns 133 i Sverige, 85 i Norge, 44 i Finland och 18 i Polen. Kedjan har kontrakt för 46 nya butiker och har sedan verksamhetsårets början investerat 115 miljoner kronor (147) i butiksnätet. I en kommentar till kvartalsrapporten skriver vd Christian W Jansson att försäljningen i december var svagare än han räknat med men att det finns ljuspunkter. - Jag är särskilt stolt över vår starka bruttomarginal - detta kan vi bara åstadkomma om hela kedjan med inköp, logistik och försäljning fungerar väl. Med kontrakt på 46 nya butiker ser vi dessutom fram emot en förbättrad tillväxt.