23948sdkhjf

Förlust för Wedins

Lägre försäljning än väntat, säger Wedins vd efter en förlust på 13 miljoner under andra kvartalet.

Sko och accessoarkedjan Wedins gjorde en förlust efter skatt på 13,2 miljoner kronor för andra kvartalet, december-februari (-8,5 miljoner kronor motsvarande kvartal föregående år.) Omsättningen ökade till 317,4 miljoner kronor (256,6). Räknar man bort Morris som förvärvades under förra året är var omsättningen i jämförbara butiker en minskning med 12 procent. För första halvåret uppgick omsättningen till 628,8 miljoner kronor (537,1) För jämförbara butiker exklusive Morris sjönk försäljningen med 7 procent jämfört med första halvåret föregående år. Första halvårets resultat efter skatt stannade på 3,6 miljoner kronor (4,0). Försäljningen under mars har inletts klart svagare än motsvarande månad föregående år, skriver Wedins i delårsrapporten. - Mycket har alltså genomförts – med förbättrat sortiment, effektivare lager, tydligare struktur med tre affärsområden och en stärkt organisation. Försäljningsutvecklingen under andrakvartalet var ändå klart trögare än vi önskat, dels på grund av låg efterfrågan inom Wedins och Rizzokonceptet som en effekt av den milda vintern, dels till följd av arbetet med att omstrukturera Accent som krävt kraft och resurser från hela organisationen. Trots det hamnar resultatet för första halvåret i närheten av föregående års resultat, vilket är ett tecken på att de åtgärder som vidtagits styr oss åt rätt håll kostnads- och effektivitetsmässigt. Det skriver vd Per Thelin i en kommentar till delårsresultatet.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125