23948sdkhjf

Klirr i kassan med vardagsrum i butik

Vikten av att låta kunderna umgås i butiken blir tydligare. Nu räcker det inte längre med en bänk där trötta ben kan få en välbehövlig minuts vila mellan inköpen. Med hjälp av inbjudande fåtöljer, bord med tidningar eller en gratis kopp kaffe och en stunds avkopplande prat knyts kunderna tätare till butiken.

Kundvård har blivit större än bara kundklubbar och rabatter. En butik som blir en vän och kundens vardagsrum är framtiden. Att låta kunderna slå ihjäl tio minuter, eller flera timmar, genom att umgås i butikslokalerna är det senaste. Fade Records är en liten skivbutik på Södermalm i Stockholm. Där har ägaren Micke Karlsson för länge sedan förstått vikten av att erbjuda mer än bara skivorna han säljer. – Under de fem år jag haft Fade Records har jag bjudit mina kunder på kaffe och sällskap. I mitt eget pentry i butiken kan de slå sig ner en stund, snacka lite eller få en kopp när de går runt och bläddrar bland skivorna, säger han. Pentryt ligger mitt i den avlånga lokalen och Micke Karlsson tycker att kundvård är att tillåta kunderna att göra något annat än att handla. – Kunderna har inte alltid råd att köpa skivor, men de är välkomna ändå. Ofta sätter de sig här och pratar en stund om allt, om musik eller vardagssaker. Både de och jag tycker att det är gemytligt och att det känns som hemma. Nog finns det en baktanke med att jag får igen min egen satsning på att kunderna gärna kommer tillbaka, säger han.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078