23948sdkhjf

Engelska kedjor kan tillfredsställa kunderna

När såg vi senast ett nytt butikskoncept som gör det mer spännande att handla, ökar konsumentens upplevelse samt ger bättre kunskap om hur vi genom ansvarsfullt handlande kan må bättre? Livsmedelskedjorna i England går allt längre för att tillfredsställa sina alltmer miljömedvetena och kräsna kunder.

I flera svenska kedjor pågår profilaktiviteter. Coop bygger om en del äldre butiker med lägre konsoler och bättre placering av varorna för att vi ska hitta lättare. Hemköp sticker i en kampanj ut hakan. De ber konsumenten om hjälp för att åstadkomma bättre butiker. Vi-butikerna marknadsför nu internationella matresor ihop med Eriks of Sweden – ett helt nytt grepp. Men annars har svensk livsmedelsdetaljhandel betydligt mer att lära av det som idag sker utomlands. I England erbjuder många av de stora livsmedelskedjorna färsk snabbmat och ”go and grab” till den tidspressade och medvetne kunden. Färskt, nygjort, made by hand - i butiken - är iögonfallande budskap. Ekologiskt odlat och möjlighet att själv kombinera sin lunchrätt bland ett antal färdiga produkter är andra erbjudanden. Borta är plastförpackningarna runt fyllda painriche och smörgåsar. Det luktar gott och känns nygjort. Marks & Spencer säger att de är särskilt noggranna med att hantera frukten och hjälper konsumenten att välja hälsoriktigt via stortavlor. Tydligt är engagemanget för att minska negativ miljö- och klimatpåverkan. Boots har t ex deklarerat att deras lunchförpackningar är återvinningsbara. Marks & Spencer´s budskap till kunden är att de vill förbättra kundens hälsa och samtidigt minska negativ påverkan på miljön.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078