23948sdkhjf

Fördubbling av rättvisemärkt

Försäljningen av rättvisemärkta produkter mer än fördubblades under 2007. Bättre tillgänglighet och nya aktörer ligger bakom ökningen.

Försäljningen av Rättvisemärkt ökade med hela 165 procent jämfört med 2006 och omsatte drygt 400 miljoner kronor på den svenska marknaden. Ökningen beror främst på bättre tillgänglighet som gjort att konsumenter enkelt kunnat köpa varor som de tidigare behövt fråga efter. Dessutom har nya aktörer och produkter kommit ut på marknaden. ”Försäljningen av befintliga varugrupper som till exempel kaffe och bananer utgjorde en stor del av ökningen, men även nyare varugrupper som rosor, juice, socker och vin har gjort succé. Totalt finns det nu ca 450 märkta varor i Sverige” skriver Rättvisemärkt i ett pressmeddelande. Enligt en undersökning gjord av ECI, känner 70 procent av de tillfrågade till Rättvisemärkt (en ökning med 5 procentenheter mot 2006). 76 procent av dessa är villiga att betala mer för en Rättvisemärkt vara. - Rättvisemärkt blir allt mer efterfrågat i samband med att konsumenter blir mer medvetna om konsekvenserna av sina olika val. Undersökningen visar att folk säger att de vill göra skillnad genom Rättvisemärkt och försäljningssiffrorna är ett kvitto på att folk verkligen köper om det går att hitta varorna i butik, säger Katarina Rosenqvist, vd, Rättvisemärkt. Utsikterna för 2008 ser också ljusa ut, det finns bland annat förhoppningar om att 2008 kan komma att bli fotbollarnas år, då Landslagets Fotbollsskola valt att spela med Rättvisemärkt-bollar och fler spännande produkter väntas under året.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063