Soffan är hans värsta konkurrent
Magnus Arvidsson började arbeta på Stadium i september förra året. Då hade företagets stora e-handelssatsning smygstartat sedan ett par veckor, men det var i september den riktiga lanseringen skedde. – Det var omöjligt att stå emot en sådan här utmaning, att få ta över nyckeln och vrida om knappen till den här satsningen, säger Magnus Arvidsson. Han deltog alltså inte i den långa förberedelsen som ledde fram till premiären. Men det är inget som bekymrar Magnus Arvidsson i dag. Särskilt som besöken på stadium.se ökat snabbare än någon hade räknat med. Snittköpen ligger mellan två och tre gånger över köpen i fysiska butiker. Med mellan 600 000 och 800 000 besök i månaden har man redan nått målen som skulle uppnås inom tre år. Och ändå har man inte börjat med sökordsmarknadsföring, något Magnus Arvidsson räknar med kommer att öka trafiken avsevärt. – Det jag är mest nöjd med är att vi säljer i alla produktkategorier. Under en vecka i slutet av november sålde vi fyra kajaker, och under en annan vecka sålde vi 20 träningsmaskiner. Det är mer än hela kedjan tillsammans. Och det var olika köpare. Försäljningen har annars legat under budget det första halvåret. Men återigen ser inte Magnus Arvidsson det som något större problem. – Dels är det svårt att göra prognoser på hur försäljningen ska gå, och dels ser vi långsiktigt på e-handeln. Då är det viktigare att vi har haft tre miljoner produktvisningar. När jag pratar med butikschefer frågar jag om de fått frågan: Den där jackan jag såg på nätet, har ni den? Och den frågan har alla fått. Det är kombinationen mellan e-handel och butik som är poängen i Stadiums e-handelssatsning. Hälften av varorna som säljs via nätet hämtas ut i någon av de fysiska butikerna. Och i butikerna finns det snart datorer som kunderna kan använda för att se hela Stadiums sortiment och beställa från e-butiken om varan inte skulle finnas i den fysiska butiken. – E-handeln drar kunder till butikerna, säger Magnus Arvidsson. – Tiden efter att vi hade lanserat e-butiken gick det väldigt bra för kedjan, men om det beror på e-butiken är för tidigt att säga. Vi behöver inte tokfokusera på att öka e-handeln. Det viktiga är att kunden upplever hela Stadium. Magnus Arvidsson har en lång bakgrund inom handel och marknadsföring. När han kom till Stadium lämnade han ett jobb på en digital reklambyrå. Han har också jobbat på SAS och med taxfreeförsäljning på Arlanda. Sin första kontakt med handelsyrket fick han som 17-åring då han jobbade extra på herrbutiken Outdoor i Hässelby, där han gjorde viktiga erfarenheter. – Hur man agerar i säljsituationen, att se kunden rakt i ansiktet och se vad kunden vill ha. Och att sedan vid inköpsprocessen ha en kund i åtanke för den produkt man köper in. Om Lasse gillade ett par byxor, köper vi en matchande jacka i hans storlek och berättar om den nästa gång han kommer in. Det är CRM (Customer relationship management) på den mest grundläggande nivån, säger han. Grundinställningen från klädbutiken och Lasses jacka finns kvar, även när kunderna nu kan räknas i hundratusental. – Nu jobbar vi med CRM-verktyg och gör flödesanalyser, men det handlar fortfarande om att hjälpa människor att hitta rätt, säger Magnus Arvidsson. Affärsområdet e-com inom Stadium, där Magnus Arvidsson är chef, omfattar också kundklubben och är den mest expansiva delen av företaget. I dag är man 25 anställda, men innan året är slut ska de vara 40. – Stadium är befolkat av oerhört drivande och engagerade människor. Det känns fint att vi har ett slags samhällsansvar, att aktivera människor. Det är därför vi har träningsprogram och annat inspirationsmaterial på vår nätsida. Vår största konkurrent är inte Lindex eller Team Sportia. Det är soffan.