Lindex stäms av reklambyrå
Reklambyrån Badlord har lämnat in en stämningsansökan mot Lindex till Göteborgs tingsrätt och kräver skadestånd på 1,5 miljoner kronor. Bakgrunden är ett kampanjförslag som Badlord presenterade för Lindex för ett år sedan. I förslaget står en modell i samma pose på två bilder. En påklädd version och en i klädkedjans underkläder. I samband med att Badlord presenterade idén skrevs ett sekretessavtal under av Lindex och Lindex reklambyrå We Are Group. Lindex föreslog att de båda byråerna skulle samarbeta kring kampanjen, men Badlord vände sig istället till Twilfit med idén. I september presenterade Lindex reklambyrå en idé med liknande upplägg, som blev till en kampanj i januari och februari. I samband med kampanjen drog sig Twilfit ur samarbetet med Badlord. - Lindex borde ha förhandlat med oss och köpt vår idé, säger Pierre Boutros som driver reklambyrån Badlord. Nu när de har använt den i en kampanj är idén död för oss. Lindex förnekar att de använt Badlords idé. - Vi har inte stulit någons idé. Vi har bara använt vår egen byrås idé som är helt olik den från Badlord, säger Lindex marknadschef Johan Hallin. I ett pressmeddelande förtydligar Lindex sin ståndpunkt. – Jag blev mycket förvånad när jag fick utkastet till stämningsansökan från Badlord. Jag har följt alla regler kring sekretessavtalet till punkt och pricka och Lindex har inte använt Badlords riv-av-idé. Badlord har dessutom skriftligen bekräftat att Lindex var fria att gå vidare med We Are Groups idé, säger Johan Hallin. Sveriges Reklamförbund ställer sig bakom Badlord och ser fram emot att frågan avgörs i rätten, eftersom man anser att fallet är principiellt viktigt för hela reklambranschen, rapporterar Dagens Industri.