Clas Ohlson kraftsamlar för tillväxt
Försäljningen uppgick under årets nio första månader till 3 674,2 miljoner kronor, vilket är en ökning med 14 procent jämfört med motsvarande period föregående år. Av försäljningen fördelar sig 3 578,5 miljoner kronor på butiker och 95,7 miljoner kronor på postorder/Internet. Försäljningsökningen var 14 procent för butikerna varav jämförbara butiker var oförändrad i lokala valutor. Resultatet efter finansiella poster uppgick till 534,2 miljoner kronor en ökning med 13 procent. Vinsten per aktie uppgick till 5,86 kr (föregående år 5,21 kr). I verksamhetsårets tredje kvartal ökade försäljningen med 12 procent till 1 496,2 miljoner kronor och resultatet efter finansiella poster med 4 procent till 263,0 miljoner kronor. - Vi gör nu ett antal investeringar för att ta oss in i nästa expansionsfas, vilket skapar förutsättningar för långsiktig tillväxt och god lönsamhet. Jag ser framför mig att vi om fem år ska ha dubblat vår årsomsättning och tjäna minst en miljard kronor före skatt, säger vd Klas Balkow. ”Målet för långsiktig försäljningstillväxt på 15 procent kvarstår. Målet mäts som genomsnittlig årlig ökning i försäljningen under fem år. Målet för lönsamheten under perioden revideras till en rörelsemarginal om lägst 10 procent. Det tidigare målet var en rörelsemarginal på 13-15 procent. Justeringen föranleds av att styrelsen förutser att resultatet kommer att variera mer under kommande år till följd av ökade investeringar i samband med inträde på nya geografiska marknader”, skriver företaget i en kommentar till niomånadersrapporten.