E-handelns framgångar finns i svansen på storsäljarna
Gemensamt för dessa, liksom många andra av handelns entreprenörer, är att de inte gjorde som alla andra utan startade något helt nytt, något som inte funnits tidigare. Dagens nya entreprenörer hittar vi inte så ofta inom den traditionella handeln utan i dess omkrets, i e-handeln. Här finns många stora entusiaster som brinner för sin affärsidé och som jobbar hårt med att lyckas. 2007 var ett rekordår för e-handeln. Handeln över internet omsatte då nära 18 miljarder kronor, vilket innebär en ökning med 24 procent jämfört med året innan. Internet utgör ännu en relativt liten försäljningskanal; det är lite mer än 3,5 procent av detaljhandelns totala försäljning som sker över nätet. Framtidsutsikterna ser dock goda ut och allt tyder på att försäljningsökningarna kommer att bli ännu större framöver. För ett par år sedan lanserade den amerikanske journalisten Chris Anderson termen Long tail, den långa svansen. Han menar att framtiden inte finns i storsäljarna utan i den långa svansen på den traditionella efterfrågekurvan. Denna svans kan vara oändligt lång och det är här som e-handeln kan hitta sin växande marknad. Visst finns det företag som har stora framgångar med att sälja volymvaror över nätet. E-handel kan vara ett bra komplement till traditionell handel för många företag, och genom att verka på flera kanaler kan man få synergieffekter. Men det är kanske inte här som de riktiga entreprenörerna hittas. Det är med stor sannolikhet i stället de som väljer ut en nisch och som gör det riktigt bra som kan bli morgondagens stora handelsprofiler. I den långa svansen finns smala produkter som de traditionella butikerna inte kan lagerföra men som det kan finnas efterfrågan för på den oändliga marknad som e-handeln kan verka på. Det är i svansen på storsäljarna som e-handeln kan skapa de riktiga framgångarna.