23948sdkhjf

H&M köper Cheap Monday

H&M köper Fabric Skandinavien med butikskedjorna Weekday, Monki och jeansmärket Cheap Monday.

Förvärvet gäller 60 procent av aktierna som H&M betalar 564 miljoner kronor för. Bolaget kommer att drivas som ett dotterbolag inom H&M. - Genom att arbeta tillsammans kan vi ytterligare öka tillväxten. Vi kan också göra det än mer effektivt genom att dra nytta av H&M:s erfarenhet och kunnande inom till exempel produktion, logistik och etablering, säger H&Ms vd Rolf Eriksen. Weekday består idag av sex butiker i Sverige och en i Köpenhamn. Monki har tolv butiker i Sverige och Cheap Monday säljs i över 1000 butiker runt om i världen. - H&M är ett fantastiskt företag och vi har funnit att vi delar samma värderingar, säger Fabric Scandinaviens vd Lars Karlsson, som även efter försäljningen kommer att arbeta kvar i företaget tillsammans med de övriga grundarna Adam Friberg, Lars Karlsson, Örjan Andersson och Linda Friberg. I samband med avtalet har parterna träffat en överenskommelse som innebär att H&M har möjlighet/skyldighet att förvärva de resterande aktierna inom tre till fem år. Totalt omsatte Fabric Scandinaviens verksamheter drygt 250 miljoner kronor under räkenskapsåret 2006/07, med ett rörelseresultat på 67 miljoner kronor. Under räkenskapsåret 2007/08 förväntas omsättningen bli cirka 400 miljoner kronor med fortsatt god lönsamhet. Anställningsförhållanden för de cirka 300 anställda påverkas inte av affären.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125