H&M köper Cheap Monday
Förvärvet gäller 60 procent av aktierna som H&M betalar 564 miljoner kronor för. Bolaget kommer att drivas som ett dotterbolag inom H&M. - Genom att arbeta tillsammans kan vi ytterligare öka tillväxten. Vi kan också göra det än mer effektivt genom att dra nytta av H&M:s erfarenhet och kunnande inom till exempel produktion, logistik och etablering, säger H&Ms vd Rolf Eriksen. Weekday består idag av sex butiker i Sverige och en i Köpenhamn. Monki har tolv butiker i Sverige och Cheap Monday säljs i över 1000 butiker runt om i världen. - H&M är ett fantastiskt företag och vi har funnit att vi delar samma värderingar, säger Fabric Scandinaviens vd Lars Karlsson, som även efter försäljningen kommer att arbeta kvar i företaget tillsammans med de övriga grundarna Adam Friberg, Lars Karlsson, Örjan Andersson och Linda Friberg. I samband med avtalet har parterna träffat en överenskommelse som innebär att H&M har möjlighet/skyldighet att förvärva de resterande aktierna inom tre till fem år. Totalt omsatte Fabric Scandinaviens verksamheter drygt 250 miljoner kronor under räkenskapsåret 2006/07, med ett rörelseresultat på 67 miljoner kronor. Under räkenskapsåret 2007/08 förväntas omsättningen bli cirka 400 miljoner kronor med fortsatt god lönsamhet. Anställningsförhållanden för de cirka 300 anställda påverkas inte av affären.