23948sdkhjf

Hemtex vinst minskar

Resultatet för tredje kvartalet minskade för hemtextilkedjan. Nu väntar intensifierat varumärkesbygge, fler stora butiker och geografisk breddning.

Under Hemtex tredje kvartal (november 2007–januari 2008) omsatte kedjan 523,2 (501,2) miljoner kronor, vilket är en ökning med 4 procent jämfört med föregående år. I koncernens jämförbara butiker minskade försäljningen med 5 procent (-1). Resultatet efter skatt uppgick till 61,5 (80,4) miljoner kronor. Koncernen etablerade 9 (13) nya butiker. För perioden maj 2007–januari 200 uppgick nettoomsättningen till 1 284,1 (1 147,8) miljoner kronor, vilket är en ökning med 12 procent jämfört med föregående år. I koncernens jämförbara butiker minskade försäljningen med 3 procent (+1). Resultatet efter skatt uppgick till 120,0 (146,0) Mkr. Resultatet per aktie före utspädning uppgick till 4,13 (5,21) kronor. Rörelseresultatet uppgick till 90,3 miljoner kronor. Under perioden etablerades 19 (29) nya butiker. Framtiden för Hemtex innebär fler butiker. Under året ska 25 butiker etableras. Mer tyngd kommer också att läggas på etablering av volymkonceptet Hemtex & More som idag består av sex butiker. Målet för den nordiska marknaden är 40 volymbutiker. Marknadsföringen som idag har fokus på utbud, ska bli mer varumärkesbyggande. Expansionen på nya marknader kommer att fortsätta, närmast i Polen och Baltikum. Det framgår av bolagets delårsrapport.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094