Heart of Brands köper Gul & Blå
- Förvärvet av Gul & Blå AB är ett led i vår strategi om att bli det ledande modeföretaget i Norden med kvalitetsmärken. Svenskarna handlar mest jeans i världen, med en total försäljning på cirka 14 miljoner jeans 2007. Det innebär en stor potential för oss när vi ska lansera Gul & Blå jeans på bred front, säger Pia Imbro vd i Heart of Brands. Heart of Brands köper i ett första steg Gul & Blås försäljningsbolag, Gul & Blå AB, som innefattar tre centrala butiker i Stockholm. Heart of Brands förvärvar bolaget för 3,2 miljoner svenska kronor. Gul & Blå:s nuvarande ägare Crister Boork äger även bolaget Puss & Kram. Det företaget bildar ett nytt bolag, som kommer äga varumärkena Gul & Blå, Puss & Kram och Fonzie. Genom licensavtal med det nybildade bolaget skaffar sig Heart of Brands exklusiva försäljnings- och varumärkesrättigheter för varumärkena Gul & Blå och Puss & Kram. Det innebär rätten att tillverka, utveckla och sälja varumärkena internationellt. Heart of Brands har option att köpa detta bolag för 15 miljoner kronor senast 2012.