Snabbväxare i Afrika och Mellanöstern
I en rapport från Deloitte där man kartlagt de 250 största konsumentvaruföretagen i världen, framkommer att den genomsnittliga försäljningstillväxten bland företag med ursprung och bas i Afrika och Mellanöstern var 70 procent högre jämfört med konsumentvaruföretag från andra delar av världen under 2006. I snitt ökade försäljningen i dessa företag från Afrika och mellanöstern till 14,3 procent under 2006. Detta kan jämföras med världens största konsumentvaruföretag från övriga delar av världen som endast växte med 8,4 procent under samma period. - Den kraftiga utvecklingen bland konsumentvaruföretagen från Afrika och Mellanöstern kan kanske delvis förklaras av att svenska och europeiska konsumentvaruföretag inte varit lika framgångsrika i arbetet med att anpassa sina produkter för massdistribution i snabbväxande utvecklingsländer. Det ökar trycket på innovations och produktutvecklingsarbetet säger Lars Egenäs, partner och branschgruppsansvarig för Consumer Business på Deloitte.