23948sdkhjf

Svenska brevlådor utslitna av Icas alla DR-utskick

Ica är ju ett skickligt företag, om vi bortser från köttskandalerna. Ica-varumärkets ”DNA” genomsyrar, precis som skolboken säger, det mesta man gör i sin kommunikation. Ica är kanon – Icas direktreklam, däremot, är kalkon. Företaget slösar med DR-papper och kundernas tålamod, den dåliga samordningen bidrar till svenskarnas reklamtrötthet.

Själv handlar jag och min fru regelbundet i tre Ica-butiker och sommartid dessutom i ytterligare två. Snacka om oadresserad reklam och personliga medlemserbjudanden som ramlar in (vintertid får vi även från en av våra sommarbutiker). Jag talade precis med en god vän som bor i Örsundsbro och som varje vecka får fem uppsättningar oadresserad reklam samt medlemserbjudanden varje månad, från Ica Maxi i Enköping och Uppsala, Ica Kvantum i Bålsta, Ica Väst i Uppsala och Ica i Örsundsbro……. Jag säger JA till direktreklam från Ica, både oadresserad och personliga medlemserbjudanden. Att säga JA betyder inte att jag vill bli överöst, Ica! Det är ytterst irriterande. Reklamen i brevlådan gräver ju sin egen grav genom bland annat Icas agerande. Det är ju knappast förvånande att svenskar i allmänhet och storstadsbor och stockholmare i synnerhet (35 procent av alla hushåll i Stockholm) säger nej till reklam i brevlådan. För många konsumenter har frågan med överdrivna utskick av direktreklam säkerligen också en miljöaspekt. Varför allt detta papper som ändå går direkt till återvinning? Reklam i brevlådan ses av allt fler som ett onödigt sätt att belasta miljön. Konsumentirritationen, miljöaspekterna och känslan av att företaget inte använder sina resurser på ett ekonomiskt sätt påverkar Icas varumärke negativt. Ikea får folk att ta bort sin ”nej tack till reklam”-skylt inför det stora katalogutskicket i augusti. Ikea har lyckats med något som många andra, bland annat Ica, uppenbarligen totalt misslyckas med. Jag förstår att det måste finnas handlingsfrihet att agera för de olika kedjekoncepten och för privata Ica-butiker och jag förstår också att livsmedelshandlarens direktreklam vill väl men samtidigt kräver jag som konsument måttfullhet och sam-ordning & reda. Mats Wallin Vd Ymer Reklambyrå

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063