Varor för miljarder stjäls ur lastbilar
Det är polisen i Västra Götaland som satt fokus på godsstölderna, bland annat genom en rapport som presenteras i början av mars. – Vid ungefär 30 procent av de stölder som sker är insiders inblandade; tjuvarna vet vilka lastbilar som kör vad och när. Det handlar också om MC-relaterad och organiserad brottslighet, säger Per-Arne Nilsson, kriminalinspektör vid Länskriminalpolisen. Sedan hösten 2006 har polisen fått en ny enhetlig kod för lastbilsstölder. Det har i sin tur gjort det lättare att få en uppfattning om hur mycket varor som försvinner på vägen i Sverige. – Det här är inte ett problem bara för åkeribranschen, utan ett samhällsproblem. Hela kedjan måste ta ansvar, från producenten som skickar godset till mottagaren. Stölderna drabbar till sist konsumenterna som i slutändan får stå för försäkringsbolagens höjda premier och högre priser i butikerna, säger Mats Larsson, handläggare på Rosenlunds Åkeri i Jönköping som är en av de mest drabbade regionerna. Ur alla de lastbilar som rullar på vägarna i Sverige och ute i övriga Europa räknar man med att det i snitt försvinner varor för 6,72 euro, alltså ungefär 60 kronor, per transport. Totalt handlar det om närmare åtta miljarder kronor som försvinner spårlöst från europeiska lastbilar. Per-Arne Nilsson berättar att det under 2006 försvann varor ur lastbilar vid 476 tillfällen – bara i Skåne, Halland och Kronoberg. Försäkringsvärdet av det försvunna godset var 12 miljoner kronor. I hela riket räknade polisen till 1 629 tillgrepp mot lastbilar. – Det här är bara anmälda brott så mörkertalet är stort. Att det är så många tillgrepp i södra och västra landet beror på alla lastcentraler som finns här. Det rör sig många lastbilar i den tätbefolkade delen av landet och många kriminella ligor från bland annat gamla östländer opererar här nere. Men brottslingarna drar sig allt längre upp i landet, säger Per-Arne Nilsson. Tre scenarier för godsstölder har identifierats. Ett handlar om kapellskärningar som sker när åkarna stannar för att rasta eller sova för natten, då försvinner enstaka pallar och kollin. Det andra är att hela lastbilar försvinner då man lastat för att köra efter helgen. Det tredje är tillfällesbrott som uppkommer när åkaren lämnar bilen för att lämna delar av eller meddela att godset anlänt till butiken. Först nu när polisens siffror på de summor som försvinner presenteras börjar berörda parter få upp ögonen för hur stort problemet verkligen är. Också lastbilstillverkarna har börjat intressera sig för att säkra lastbilarna, men fler aktiva aktörer behövs, menar åkeribranschen. – Vi har varit lite naiva och trott att det inte händer oss. Dessutom är ett problem i branschen att man inte vågar erkänna att man drabbas av stöld då åkarna är rädda att företagen väljer bort dem som inte är säkra, säger Bertil Dahlin, kommunikations- och opinionsansvarig på Sveriges Åkeriföretag. Per-Arne Nilsson konstaterar att krav måste kunna ställas på samtliga aktörer, inte bara på polisen. – Vi har påbörjat ett samarbete och nu vill vi se handling – vi börjar bli otåliga, säger han. Läs mer om stölderna och vad som är på gång att göras åt dem i Dagens Handel vecka 9 – ute nu!