23948sdkhjf

Hetast i handeln

Vilka personer har mest makt och kan påverka handelns utveckling just nu? Vilka är bubblare, morgondagens makthavare och handelns arvtagare? Dagens Handels panel av branschexperter har valt ut handelns 25 hetaste personer. Här är handelsprofilerna att hålla ögonen på år 2008.

De 25 spännande profiler som det snackas mest om i branschen just nu lämnar tydliga avtryck inför handelsåret 2008. Snabbväxare, framtidslöften och tunga investerare samsas om listplaceringarna och de som lyckas tråckla ihop drömmen om god ekonomisk tillväxt med ett hållbarhetstänkande och nya affärsgrepp lyckas hela vägen till toppen. 1. Magnus Brännström Vd:n för Oriflame är handelns hetaste profil när miljötänkande och groomingtrenden står på allas agenda. Magnus Brännström har med sin entreprenörsanda lyckats lyfta företaget och leder det nu mot en ledande position på direkthandelsmarknaden för skönhetsprodukter. Kosmetikföretaget Oriflame är i dag ett av världens snabbast växande kosmetikföretag med försäljning i 59 länder och bland de marknadsledande i 30 av dem. Företaget går i bräschen med sin medvetenhet om såväl producenter som medarbetares arbetsvillkor, har en säljkår på 2,1 miljoner självständiga säljkonsulenter och fungerar som ett världsomspännande nätverk. Helåret 2007 innebar för Oriflame en ökad omsättning på 21 procent till 1 109,4 miljoner euro. En bästsäljare för fjärde kvartalet var en herrparfym. Totalt sett ökade omsättningen för produkter riktade till män med 25 procent. 2. Eva Stål Nytillträdd koordinator för miljö och socialt ansvar på Ikea Sverige. Har en möjlighet som få i Sverige att påverka både privatpersoner och företag när det gäller miljöfrågor. Ikea kan genom sin blotta storlek förändra beteenden, vara förebild och ställa krav på underleverantörer. Genom att införa olika miljömärkningar i sortimentet, får dessa uppmärksamhet även i andra delar av detaljhandeln. Ikea har dessutom lovat att sänka energiförbrukningen i sina fastigheter med 25 procent. Om Eva Ståhl lyckas bra på sitt jobb kan hon bli årtiondets miljöhjälte. Misslyckas hon blir det ett ganska synligt magplask. Ikea-koncernen har 235 varuhus i 24 länder varav 17 i Sverige. 3. Karl Johan Persson Arvtagare till H&M. Efter att ha lämnat ifrån sig den framgångsrika COS-kedjan och tagit ett Helhetsansvar för affärsutveckling och expansion inom H&M har Karl-Johan Persson en nyckelroll i bolaget. Att han sedan är arvtagare till majoritetsägaren skadar säker inte heller karriären. Frågan alla ställer sig är om han tar över när den 63-årige vd:n Rolf Eriksen går i pension. I dagsläget finns det över 1 500 H&M-butiker i 28 länder. Omsättningen 2007 uppgick till drygt 92 miljarder kronor. 4. Jörgen Appelqvist Gina Tricot. Få uppstickare överlever sina första år. Gina Tricot är ett av Sveriges mest intressanta företag; omsättningen under 2007 ökade med 65 procent. Som elvaåring är företaget nu uppe i en omsättning på mer än en miljard kronor och har klättrat till fjärdeplatsen bland landets största klädkedjor. Plaggen kan köpas i mer än åttio butiker i tre länder. Ett fjärde land är på gång. Med ledtider som är bland de snabbaste i den allt snabbare snurrande modebranschen leder Jörgen Appelqvist säkert företaget framåt utan att springa ivrigt efter börsen, och bara genom att gå sin egen väg. I år är det planerat 40 nya butiker, varav några är ombyggnader. 5. Bo Falk Vd för Boultbee Sverige. Bo Falk har på kort tid hamnat på alla handlares läppar. Vissa handlare har i medier sagt att de till och med drömmer om honom och fastighetsbolaget Boultbee. Med köpet av Centrumkompaniet har Boultbee på allvar etablerat sig i Stockholm. Och när företaget nu vill förhandla om hyrorna har protesterna inte låtit vänta på sig. Även om vissa handlare överväger att på juridisk väg häva köpet av Centrumkompaniet som Boultbee köpte av Stockholms stad, är Boultbee här för att stanna och kommer med all sannolikhet att vara en stor spelare inom köpcentrumbranschen. Boultbee äger i dag 250 fastigheter i Europa. 6. Tommy Johansson Varuhuschef på Pub i Stockholm. Tommy Johansson är marknadsföringsgeniet bakom tråkstämplade Pubs omvandling till Sveriges första livsstilsvaruhus. Han är motorn i det gäng som omskapat det präktiga varuhuset från tidigt nittonhundratal till en supermodern handelsplats full av överraskningar och som ligger först med det senaste i mode, konst och kokkonst. Ett snabbt skiftande utbud av design och vintage utmärker nya Pub. En del av de tidigare kunderna förskräckes. Tommy Johansson har medvetet valt att rikta Pub till en smal målgrupp med en mental ålder mellan 20 och 35 år, som älskar mode och vågar köra sitt eget race. Pub har redan fått internationell uppmärksamhet. 7. Ann-Sofie Johansson Nytillträdd chefsdesigner på H&M. I kategorin stora skor att fylla, hamnar Ann-Sofie Johansson på andra plats. Efter 21 år som designchef går Margareta van den Bosch i pension och lämnar över uppdraget att ta fram H&M:s kollektioner. Om Ann-Sofie Johansson blir lika inflytelserik som sin företrädare kanske vi vet om ett par decennier. Men det kan å andra sidan tänkas att vi får besked betydligt snabbare. Det är som sagt ett par stora skor att fylla. 8. Johannes Sangnes Vd Reitan Servicehandel Sverige. Reitan Servicehandel har kopplat ett starkt grepp om den svenska detaljhandeln. I och med etableringen av 112 nya 7-Eleven på Shellstationer i hela Sverige blir kedjan rikstäckande. Nyligen togs också ytterligare ett steg in i spelbranschen då Pressbyrån och 7-Eleven ingick ett avtal med Svenska Spel som möjliggör snabbspel direkt i butikskassorna. Och hur Reitangruppens nyligen inköpta 10 procent i Axfood kommer att påverka den svenska verksamheten får framtiden utvisa. Norska Reitangruppen, där Reitan Servicehandel Sverige ingår, hade en rekordomsättning 2007 på 45 359 miljoner norska kronor. 9. Anders Jansson Vd för Hemtex. Framgångssagan Hemtex drabbades under hösten av en serie bakslag. En sämre rapport sänkte börsvärdet till de reanivåer kedjan så ofta håller i sina butiker. I samband med den ökade aktiviteten i handeln med aktien fick Hemtex härom veckan en ny storägare i Ica-ägaren Hakon Invest. Även Handelsbankens investmentbolag Industrivärlden har ökat sitt innehav i Hemtex. Så även om kunderna sviker butikerna tycks reakursen på börsen göra Hemtex köpvärt. Hemtex hade 207 butiker i december 2007. Hemtexkoncernens årsomsättning uppgick per den 31 oktober 2007 till totalt 1,58 miljarder kronor. 10. Ulrika Messing Hon tar steget från riksdagen och öppnar inredningskedjan Porthouse Interior tillsammans med sambon och detaljhandelsentreprenören Torsten Jansson. Den första butiken öppnar i Göteborg i höst. Men tanken är att den ska vara den första i en butikskedja. I butikerna kommer även produkter av egen design att säljas, men exakt vad vill hon inte avslöja. Troligen kommer det att finnas en del glasföremål från något småländskt bruk, om hon spelar sina kort rätt. 11. Dag Klackenberg Vd för Svensk Handel. Dag Klackenberg skrällde med avslöjandet om att han är före detta dubbelagent. En intervju som skulle handla om avtalsrörelsen, blev 2000-talets största spionscoop. Dag Klackenberg avslöjade att han under sin tid på UD varit dubbelagent och försett Sovjetunionen med vilseledande information i nära samarbete med Säpo. Han var också delaktig i avslöjandet av spionen Stig Bergling. En karriär som Säpochef hägrade för Dag Klackenberg, men i sista stund gick posten till en annan kandidat. I dag har han inga kontakter med Säpo, och förnekar att han skulle kunna beställa avlyssning av Handelsanställdas Förbunds förhandlingskansli. Svensk Handel har 13 000 medlemsföretag med sammanlagt 20 000 arbetsplatser, där 250 000 människor är verksamma i olika branscher inom parti- och detaljhandel. 12. Karl Wistrand Blev nyligen ordinarie vd i Coop Sverige efter en tid som tillförordnad. Vid årsskiftet blev Coop ett helägt KF-bolag, efter många turer och ägarkonstellationer. Att vara vd i Coop har visat sig svårare än många trott, och man kan fråga sig om det inte är något av ett självmordsuppdrag. Men lyckas Karl Wistrand rädda Coop från den nedåtgående spiralen väntar både ära och rikedomar. År 2006 omsatte Coop Sverige 26 miljarder kronor och hade 8 500 anställda. Coop Sverige svarar för cirka 60 procent av den konsumentkooperativa dagligvaruhandeln i Sverige. Resterande 40 procent bedrivs direkt av ett antal konsumentföreningar. 13. Erwin Rauh Sverigechef för Media Markt. Att slå sig in på den svenska hemelektronikmarknaden med mammutbutiker och tysk affärskultur låter inte som ett framgångsrecept. Ändå tycks Media Markt ha lyckats med den första vågen. Vid öppningen av det första varuhuset i Kungens kurva blev det trafikkaos långt utanför butiksparkeringen. Andra året etablerades sex varuhus, och i år kommer ytterligare fem. Den tyska kedjan har satt skräck hos många redan tidigare konkurrensutsatta konkurrenter. Dessutom har företagets marknadsföring gjort Tyskland folkligt med sin ”scheissebilliga” framtoning. 14. Lennart Björk Under december och januari kämpade Lennart Björk, Gant, ett bittert och offentligt krig mot det schweiziska Maus Frères. Till slut fick han ge sig och ska nu i samförstånd regera Gant tillsammans med de nya ägarna. Med tanke på ordväxlingarna inför köpet lär det inte dröja länge förrän han tar sina miljoner och går. Frågan är då vad han då hittar på, kanske starta en ny butikskedja? 15. Lasse Karlsson Adam Friberg och Örjan Andersson Trion driver ett av Sveriges hetare modevarumärken, Cheap Monday och butikskedjan Weekday. Efter bara tre år omsätter jeansmärket Cheap Monday 175 miljoner och visar ett resultat på 40 miljoner kronor. Huvuddelen kommer från exportmarknader. Kanske är det därför grundartrions andra ben, klädkedjan Weekday, nu förbereder sig för utlandsexpansion. Den senaste butiksetableringen som täcker tre våningar på Drottninggatan i centrala Stockholm blir den sista i Sverige, på ett tag i alla fall. Nu vänder sig trion i första hand mot Köpenhamn och sedan resten av världen. 16. Anders Halvarsson Vd Netonnet. E-handelsföretaget Netonnet grundades 1999, tuffade på genom hela IT-krisen och kom ut på andra sidan som ett väletablerat varumärke. Den egentliga lönsamheten kom när företaget började sälja i lagershoppar, i ett butiksnät som växer lika stadigt som hemelektronikintresset hos svenskarna. Att företaget drog sig tillbaka från den tyska marknaden är nog mer att betrakta som en strategisk reträtt än ett nederlag. Netonnet har i dag sex lagershoppar och en sjunde är på väg. Omsättningen senaste verksamhetsåret var 1 160 miljoner kronor vilket var en ökning med 25 procent. Resultatet var 8,5 miljoner kronor. I genomsnitt hade företaget 202 anställda. I maj förra året blev bolaget rankat som det nionde mest snabbväxande i Sverige. 17. Carl Skoglund Vd i HFG. Carl Skoglund ska räta upp Icas köttrykte. I takt med att köttfärsskandalen inom Ica rullas har företagets förtroende hos allmänheten minskat. Ett sätt att komma till rätta med det är en ökning av Icahandlarnas försäljning av centralpackat kött. Den sista mars tillträder Carl Skoglund som ny vd i Hilton Food Group Sverige, HFG, som är partner till Ica och leverantör av centralpackat kött till Icabutikerna. Han kommer med all sannolikhet att få ögonen på sig. HFG packar i dag runt 700 ton kött per vecka och har 350 anställda vid anläggningen i Västerås. Omsättning är 1 800 miljoner kronor. 18. Markku Pippo Vd för Swedol. Yrkesklädes- och verktygsdetaljisten Swedol har haft en ganska fantastisk utveckling i skymundanav de stora. Aktien bedöms som intressant och köpvärd av kännare. Och företaget öppnar ett par tre butiker per år. Företaget omsatte 2006 528 miljoner kronor och gjorde ett resultat på 68 miljoner kronor. Detta efter att butiksförsäljningen ökat med 61 procent. 19. Lars Folt Vd för Designtorget. Designtorget har tagit steget från ett exklusivt showroom i Kulturhuset i Stockholm till en landsomfattande butikskedja. Sedan 2005 då Axel Johnsons riskkapitalbolag Novax köpte Designtorget har omsättningen fördubblats till 120 miljoner kronor och antalet butiker ökat från sju till fjorton. 20. Lars Reje Apoteksutredare. Regeringens egen man i apoteksmonopolet har själv avgörandet i sin hand. Hans rekommendationer om att sälja ut grupper om 80 till 100 apotek till andra kommersiella aktörer kommer att förändra svensk handel för all framtid.Tärningen är kastad – nu väntar alla spänt på fortsättningen. 21. Ajad al-Saffar Ägare av och vd för Ur och Penn. Ur och Penn har under Ayad al-Saffars ledning dragits upp ur olönsamhetens träsk, och blivit en helintegrerad vinstmaskin. Bortanför den svenska horisonten håller han nu på att skapa Europas enda helintegrerade klockkedja. 22. Gustaf Öhrn Nytillträdd vd för Stadium. På 22:a plats, men på första plats i kategorin stora skor att fylla hamnar Gustaf Öhrn. Han tar över som vd i Stadium när Ulf Eklöf avvecklar sig själv efter att ha grundat och rivit bolaget i över 30 år. Gustaf Öhrn kommer att få användning av sina erfarenheter från bland annat Fotoquick, H&M och J Lindeberg när han får ansvar för ett företag som i dagsläget omsätter 5 miljarder kronor. Frågan är om Ulf Eklöf kommer att kunna hålla fingrarna borta från sin skapelse. 23. Lars-Anders Häggström Förbundsordförande i Handelsanställdas förbund. Inför avtalsrörelsen har Handelsordföranden Lars-Anders Häggström börjat positioneringsarbetet. Flera uttalanden och utspel om allt från regeringens politik till brottsligheten inom handeln har planterats i medielandskapet. Alla kan ju inte luta sig mot gamla Säpokontakter. 24. Thomas Axén Den 1 april tillträder Thomas Axén som ny vd i Åhlénsgruppen. Hur han klarar övergången från att vara vd inom Bonnier dagstidningar till ett liv som handels-vd återstår att se. Men saknar han tidningsvärlden kan han ju alltid sätta in en annons. 25. Klas Balkow Klas Balkow, ny vd för Clas Ohlson. Han tar över ett detaljhandelslokomotiv som tuffat på oförtrutet i många år. Clas ohlson är inne i ett expansivt skede och visar stora framångar. Frågan är om Klas Balkow vågar ändra på något.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.069