Herrparfymer lyfte Oriflame
Omsättningen i lokal valuta steg med 24 procent och med 21 procent i euro till 1 109,4 miljoner euro (917,9). Antalet sålda enheter ökade med 20 procent. Bruttomarginalen förbättrades till 70,1 procent (69,1) och rörelsemarginalen till 14,0 procent (13,8), vilket gav ett rörelseresultat före omstruktureringskostnader på 155,4 miljoner euro (127,1). Resultatet efter skatt försämrades med 2 procent och nådde 92,0 miljoner euro (93,5) och resultatet per aktie efter full utspädning uppgick till 1,63 euro (1,61). Bland Oriflames produkter var dofter ett område som utvecklades snabbast, med en ökning på 29 procent. Kategorins bästsäljare för fjärde kvartalet var Ascendent, en doft för mänsom lanserades under tredje kvartalet. Totalt sett ökade omsättningen för produkter riktade till män med 25 procent, främst inom dofter.